Selecteer een pagina

Vooral niet zelf nadenken

okt 27, 2019 | door

Het boek “Don’t make me think” van Steve Krug stamt uit 2000, maar blijft onverminderd een klassieker in de wereld van UX onderzoek. De strekking van het boek bestaat eruit dat mensen zo min mogelijk moeite willen doen en zo min mogelijk wil nadenken. Het is de taak van de ontwerper om hier voor te zorgen.

Een aantal punten staan centraal in het werk van Krug:

  • We scannen een website, maar lezen hem niet. Dat komt omdat we vaak haast hebben en we onze tijd en energie zo min mogelijk willen verspillen. Het is daarbij ook niet nodig om alles te lezen.
  • We maken de meest kostenefficiënte keuze, niet de meest optimale. We investeren niet snel veel tijd en energie in het afwegen van alle keuzes. We riskeren liever niet dat we onze tijd en energie verspillen aan product of site die we niet kennen.

Wanneer het aankomt op website design is het daarom belangrijk dat:

  • Er een visuele hiërarchie is. Belangrijke elementen zijn groter/kleurrijker/opvallender. Logisch gerelateerde elementen moeten ook visueel gerelateerd zijn. Tot slot moeten elementen zo worden geplaats/weergegeven dat duidelijk is waarvan zij onderdeel uitmaken. 
  • Gedachteloos navigeren. Elke klik waarbij nagedacht moet worden is er één te veel. De gebruiker moet soepel en helder door een site worden heen geloodst. Er moet aldus een duidelijke en in zekere zin dwingende ‘flow’ zijn. Vragen als “waar ben ik?”, “waar hebben ze .. neergezet?”, “waar moet ik beginnen?” moeten voorkomen worden.
  • Schrap overbodige woorden: verwijder voor de grap eens de helft van alle tekst en zie of je daarmee uit de voeten kan. Het wordt toch niet gelezen. Verwijder alle ‘introductie/welkom’ tekst. Verwijderd instructies, tenzij die echt essentieel zijn. 

Wat de homepage betreft is het belangrijk om het grote plaatje over te brengen. De homepage moet antwoord geven op vier belangrijke vragen

  • Wat is het ?
  • Wat hebben ze hier ?
  • Wat kan ik hier doen ?
  • Waarom moet ik hier zijn en niet elders ? 

Het boek van Steve Krug gaat verder nog op een hoop andere aspecten in van UX en webdesign. Onze filosofie en werkwijze is voor een belangrijk deel gestoeld op zijn werk wat in de praktijk vaak leidt tot praktische adviezen met een grote universele waarde (toepasbaar op zeer uiteenlopende websites uit verschillende sectoren en met verschillende doeleinden). Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een soepele en heldere website en een tevreden gebruiker.