Selecteer een pagina
>

Usability

Maak het makkelijker. Verhoog de conversie.

Wat is het?

De term usability betreft de gebruiksvriendelijkheid van een product. Door de usability te verbeteren wordt het voor uw gebruikers makkelijker om uw product te gebruiken. Usability onderzoek kan toegepast worden op ieder type product of dienstverlening waarbij een gebruiker een impliciete of expliciete taak (het gebruiken van een product, het doorlopen van een proces) moet uitvoeren. In de praktijk zie je dit type onderzoek vaak terugkomen in de context van website optimalisaties:

Wanneer een gebruiker op een website komt, wil men graag weten hoe die het gehele proces ervaart van het selecteren van een product tot aan het afrekenen ervan. Na usability onderzoek komt naar voren dat de gebruiker in dit proces hinder ondervindt. Hij moet eerst zijn adres gegevens invullen voordat hij het product aan zijn winkelmandje kan toevoegen. Deze volgorde leidt tot dusdanig veel frustratie dat de gebruiker de site verlaat en elders verder kijkt, waar hij minder moeite hoeft te doen.

Emoties en usability

Emotie analyse is een zeer waardevolle toevoeging aan het traditionele usability onderzoek. Emoties beïnvloeden in zeer grote mate ons gedrag en zijn daarom een ontzettend belangrijke indicator in usability onderzoek. Voortbordurend op vorig voorbeeld betreffende usability en website optimalisatie kan gedacht worden aan het volgende:

In het proces van het selecteren van een product krijgt de gebruiker een ruim assortiment aan keuzes op zijn beeldscherm te zien. Op hetzelfde moment meet het EEG-apparaat een uitschieter in de frustratie-meting bij de participant. Door de overvloed aan mogelijkheden, vond de gebruiker het selecteren van een product lastig.

Onderzoek bij Neurolyzers

Om een compleet beeld te krijgen van de knelpunten die de gebruiker ervaart maken wij gebruik van interviews, emotie-analyse en eyetracking. Zo genereren wij de feedback die nodig is om uw product optimaal te kunnen inzetten.

  • Zie wat werkt en leer waarom
  • Ontdek de knelpunten
  • Verminder frustratie

Het begint met een vraag